Felles framgangsmåte for å øke andel digitale byggesøknader

Øke andel digital byggesøknader


DigiVestland v/Faggruppe for plan, bygg og geodata fikk i 2023 innvilget skjønnsmidler fra Statsforvalteren til å: 

Øke kunnskapen om digitale byggesøknadsløsninger hos kommunene, samt etablere en felles fremgangsmåte for hvordan den enkelte kommune kan øke både kunnskap om og bruk hos søkere/innbyggere.


Under arrangert Fagdag for digitalisering av plan- og byggesaksprosessen i april var digitale byggesøknader tema med DiBK som gjest. Felles gruppearbeid denne dagen gav også faggruppen innsikt i behov og ideer som skal arbeides videre med. Arbeidet med felles fremgangsmåte er planlagt å starte opp til høsten.

 

Hvorfor øke andelen digitale byggesøknader?

Per i dag mottar kommunene byggesøknader både via e-post, per papir og via digitale søknadsløsninger. Muligheten for å kunne sende inn byggesøknader digitalt via Fellestjenester bygg, for både profesjonelle og private søkere, ble tilgjengelig i 2020. Andelen digitale søknader har økt jevnt siden 2020, men det er fremdeles et potensial i å få søkerne over på digitale søknadsløsninger.

 

Både for søker og kommune er det fordelaktig om søknadene sendes inn via digitale søknadsløsninger på Fellestjenester bygg. De digitale søknadsløsningene gir veiledning underveis i søknadsprosessen og skal gjøre det enklere for søker å sikre at de sender inn en fullstendig søknad. Ved bruk av søknadsløsningene vil innbygger også oppleve en lik søknadsprosess på tvers av kommunegrensene.

 

For kommunen innebærer mottak av digitale søknader at søknadene kommer i samme format og utseende, uavhengig av hvilken søknadsløsning som er brukt. Søknadene er også sjekket opp mot nasjonale sjekklister for byggesak som er utarbeidet av Direktoratet for byggkvalitet (DiBK). På denne måten unngås de mest opplagte mangler som kan oppstå i en byggesøknad. Dersom kommunen har eByggesak, saksbehandlingssystem for byggesaksbehandling, vil digitale søknader mottas direkte i systemet uten manuell behandling.

 

Relevante lenker

https://dibk.no/saksbehandling-tilsyn-og-kontroll/gjor-kommunen-din-klar-for-digitale-byggesoknader

https://dibk.no/verktoy-og-veivisere/andre-fagomrader/fellestjenester-bygg

https://dibk.no/saksbehandling-tilsyn-og-kontroll/har-kommunen-mottatt-en-digital-byggesoknad

https://ftb-checklist.dibk.no/


Kontakt

Leder for Faggruppe for plan, bygg og geodata

Arne Magne Håvardstun, arne.havardstun@bergen.kommune.no